خرید وال پست

خرید وال پست

 

وال پست چیست؟

وال پست (wall post) یا نگهدارنده دیوار یک عنصر غیر سازه‌ای است که با مهارکردن دیوارها به اسکلت سازه، باعث همبستگی دیوار و همچنین مهار دیوار در برابر نیروهای جانبی ناشی از وزن خود می شود. در حالت کلی وظیفه وال پست انتقال نیروهای حاصل از باد یا زلزله از دیوار به چهارچوب ساختمان است که این کار از تخریب و آسیب‌دیدگی دیوار جلوگیری می‌کند.

به‌صورت عمومی در انتهای فریم به شکل لوبیایی متصل شده و در مراحل نصب روی فونداسیون به صورت مفصل است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های هر ساختمان، امنیت و مقاومت آن در برابر حادثه‌های احتمالی، مانند زلزله است. یکی از بهترین اقدام ممکن برای جلوگیری از تخریب دیوارهای ساختمان در هنگام زلزله، استفاده از وال پست یا نگهدارنده دیوار است چرا که اکثر آسیب‌های زلزله، به علت آوار شدن دیوارها رخ می‌دهد. پس راز استحکام دیوارها هنگام زلزله، وال پست است.

در این مقاله از بجین پارس به تعریف وال پست و اهمیت آن، انواع وال پست و چگونگی اتصال آن به ستون، سقف، کف، و همچنین تمام ضوابط اجرای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

به زبان ساده، وال پست یا نگهدارنده دیوار المانی غیرسازه‌ای و عضوی از ساختمان است که با اتصال دیوارها به اسکلت ساختمان، یعنی تیر و ستون‌ها، باعث یکپارچه شدن دیوارها و استحکام آن‌ها در برابر عوامل خارجی گوناگون، مانند زلزله، می‌گردد.

Wall Post نیروی وارد شده به دیوارها را به قاب ساختمان انتقال می‌دهد و از ریزش دیوار جلوگیری می‌کند. از این رو، امروزه استفاده از وال پست‌ها برای حفظ امنیت سازه و ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

خرید وال پست

 

اهمیت استفاده از وال پست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، وظیفه اصلی وال پست، پایدارسازی دیوار و در نتیجه پایدارسازی بنا است. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت وال پست‌ها، دیوارها را به اسکلت اصلی ساختمان متصل می‌سازند.

به این ترتیب با بروز زلزله، نیروی عظیم وارد شده بر دیوار، به اسکلت انتقال می‌یابد و به این ترتیب دیوارها طور قابل‌توجهی سالم می‌مانند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت وال پست، موجب یکپارچگی هر چه بیشتر دیوار می‌گردد و از این طریق آن را در برابر زلزله، مقاوم می‌سازد.

نقش اصلی وال پست (Wall Post) انتقال نیروهای وارد شده از باد، زمین لرزه و سایر عوامل محیطی دیوار به قاب سازه‌ای و یکپارچه کردن دیوار در مقابل نیروهای خارج و درون صفحه است که نتیجه آن عدم رسیدن آسیب به دیوار و تخریب آن می‌شود.

پس به عبارتی نقش نگه دارنده دیوار را ایفا می‌کند. نگهدارنده دیوار عضوی غیر سازه‌ای است، اما اجرای آن در استحکام سازه به میزان زیادی مؤثر خواهد بود.

به طور کلی، زمانی که طول دیوار به بیش از 4 متر برسد، از وال پست یا وادار میانی استفاده می‌کنند، و هنگامی که ارتفاع سقف بیش از 3.5 متر باشد از وال پست افقی یا تیرک استفاده می‌شود. همچنین، اتصال میلگرد بستر در دیوار به وادار انتهایی و میانی دارای نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنیم.

دقت داشته باشید که طبق پیوست ششم استاندارد 2800، باید یک لایه مش الیافی یا رابیتس بر روی وال پست برای جلوگیری از ترک خوردگی نازک کاری اجرا شود.

انواع وال پست

وال پست به معنای نگهدارنده دیوار و به ۲ صورت وال پست قائم و وال پست افقی است.

  1. این وال پست‌ها سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهد شد‌.
  2. وال پست قائم در زمانی که دهانه شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می‌شود‌.

انواع وال پست و مهار دیوار از نظر اجرایی

  1. اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی
  2. اتصال دیوار به ستون با میلگرد
  3. اجرای تسمه دور ستون
  4. مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستونهای مجاور
  5. مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف
  6. مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها
  7. اجرای وال پست برای جان پناه بام (وال پست جان پناه)

 

وال پست در مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800

آیین نامه 2800 به طور کامل و با جزئیات کافی، نحوه اجرای وال پست و همچنین ابعاد مورد نیاز جهت طراحی و تهیه تجهیزات را تعیین کرده است. اولین نکته‌ای که در این آیین نامه مورد تأکید قرار گرفته، لزوم به کارگیری وال پست برای تمام دیوارهای جانبی (خصوصاً دیوار نما) به منظور مقاوم سازی در برابر حوادثی همچون زلزله است.

طبق این آیین نامه، تمام لبه‌های آزاد دیوارها و لبه‌های قائم دیوارهای غیر سازه‌ای باید به طور مناسب مهار شوند. همچنین لبه‌های افقی دیوار غیرسازه‌ای باید با کلاف فولادی یا ناودانی 6 (یا معادل با سطح مقطع بتن مسلح) مقید شوند. دیوارهای داخلی که ارتفاعی بیشتر از یک متر و هشتاد سانتی متر دارند نیز، باید از طرفین به سازه مهار گردند.

تولید سازه Lsf
سازه سبک lsf

سخن پایانی

با توجه به معنای وال پست به‌عنوان نگهدارنده دیوار، می‌توان گفت وال پست یکی از اعضای غیر سازه‌ای در ساختمان است که وظیفه مهار دیوار در برابر نیروهای جانبی ناشی از وزن خود را بر عهده دارد؛ همچنین از سوی دیگر باعث همبستگی و یکپارچگی در امتداد دیوار می‌شود.

وال پست‌ها به‌طور معمول در سازه‌های فولادی و بتنی کاربرد دارند؛ اما با توجه به اهمیت بالای نگهدارنده‌ها در ساختمان‌سازی، در ایران استفاده از وال پست رایج نیست. به این دلیل که از طرف مجریان طرح ساختمان‌سازی مورد توجه نبوده و دارای نقاط ضعف‌هایی است.

از نظر شکل دو نوع  وال پست عمود و وال پست افقی وجود دارد. این وال پست‌ها سبب درگیری دیوار با اسکلت سازه و در نتیجه استحکام دیوار می‌شوند؛ اما از نظر مصالح، دو نوع وال پست فلزی و بتنی وجود دارد. در سازه های با مصالح بنایی از وال پست نوع بتنی و در ساختمان های دارای اسکلت از نوع فلزی، استفاده می کنند.

به طور کلی استفاده از وال پست نیازمند رعایت قوانین و ضوابط  اصولی مربوط به ساختمان سازی و همچنین رعایت نکات ضروری و مهم در حین اجرای آن است که این امر توسط طراحان و مهندسان مشاور امکان پذیر و قابل اجرا است.

وال پست، وال پست منقطع، وال پست گالوانزه

تولید صنعت بجین پارس

گروه بجین پارس اولین طراح و تولید کننده ماشین آلات رول فرمینگ

این مجموعه در سال 1389 اقدام به طراحی و ساخت خطوط تولید رول فرمینگ تمام اتوماتیک (با قابلیت پانچ CNC) به منظور تولید پروفیل های خانه های پیش ساخته ال اس اف LSF نموده است که در حال حاضر این خطوط تولید پیشرفته ترین خطوط تولید در ایران با قابلیت های منحصر به فرد می باشند.

این شرکت با به کار گیری تکنولوژی روز دنیا، ماشین آلات نوین  و بهره مندی از پرسنل مجرب و متخصص در بخش های تولید، کنترل کیفیت و دیگر بخش ها توانسته همواره بر کیفیت محصولات خود بیافزاید چرا که اعتقاد ما بر این است که رمز ماندگاری و استمرار نیکنامی در بازار تداوم در تعالی و پیشبرد کیفیت است.

تولید و اتصالات وال پست

وال پست یا نگهدارنده دیوار عضوی است غیر سازه ای که به با مهار دیوارها به اسکلت از یکسو باعث همبستگی دیوار و از سوی دیگر باعث مهار دیوار در برابر بارهای جانبی ناشی از وزن خود خواهد شد.

آموزش وال پست، آموزش محاسبه وال پست، وال پست منقطع

bejinpars-logo-org

گروه صنعتی بیجین پارس اولین طراح و تولید کننده ماشین آلات رول فرمینگ مقاطع مختلف LSF و CFS تمام اتوماتیک با سیستم منحصر به فرد کامپیوتری در ایران است.

تماس با ما

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

خرید وال پست

پیمایش به بالا
Call Now Button